Hvor mye er et nettsted verdt for meg?

Det som er viktig å tenke på er at en nettløsning er en investering som betales ned over tid gjennom økte inntekter og annen nytteverdi som den skaper enten direkte eller indirekte ved hjelp av for eksempel:

  • Økt salg av produkter
  • Skaffer leads og kundeprospekter
  • Rimelig informasjon og kommunikasjon
  • Rimelig markedsføring
  • Merkevarebygging
  • Omdømme
  • Reduserte driftskostnader
  • Mindre tid brukt på support og spørsmål
  • Økt kundeservice og fornøyde kunder
  • Utvide markedet og målgruppe

Nøkkelen til å finne verdien er å vite hvor mye hver besøkende er verdt for din bedrift. Om man selger produkter direkte på nett så er dette enkelt å regne seg frem til, men selv om man ikke selger produkter har selvfølgelig et nettsted stor verdi.

Om man selger tjenester som ikke kan selges på nett kan leads* (i mangel av et godt norsk ord) være noe man er ute etter.

*Lead = "A sales lead is the identity of a person or entity potentially interested in purchasing a product or service, and represents the first stage of a sales process."
- Wikipedia.org

La oss for eksempel se på et nyhetsbrev, som forresten er en gullgruve for å skaffe leads.

Eksempel på verdiøkning av nyhetsbrev

La oss si at ditt nettsted har 72 000 besøkende og av disse melder 300 stk. seg på nyhetsbrevet.

For å regne ut konverteringsraten på nyhetsbrevpåmeldingen gjør vi følgende:
300 (ant. påmeldte) x 100 / 72 000 (ant. besøkende) = 0.4%. Du har da en konverteringsrate på 0.4%

La oss si at 7 stk. av de 300 personene du sender ut nyhetsbrev til ender opp som kunde, (2,3% konverteringsrate) med en gjennomsnittlig ordreverdi på  kr 3 000,-.

Totalverdien av nyhetsbrevet på dette tidspunktet er da kr 21 000,- (7 x 3 000) og hver besøkende er verdt ca. kr 0,29 (21 000 / 72 000).

Hver påmeldte er da verdt kr 70,- (21 000 / 300 stk = 70,- ) + evt. repeterende salg.

For hvert mål man setter seg må man spørre seg:

  1. Hvor mange konverteringer må til for å få en kunde?
  2. Hvor mye er hver kunde er verdt?

Når du så har anslått verdien til hvert av målene er det enkelt å legge disse sammen for anslå verdien på hele nettstedet.

Når man ser verdien av hvert element og mål er det enda mer motiverende å hele tiden jobbe med å øke konverteringsraten og dermed verdien av nettstedet.

Øke konverteringsrate, eller antall besøkende?

FØRST øker vi konverteringsraten.

Hvis vi klarer å øke konverteringsraten for påmeldingen av nyhetsbrevet ditt til 2% ved for eksempel å tilby noe eksklusivt til de som melder seg på, justere design, overskrifter, tekst, bilder,  garanti, brukervennlighet, etc., vil det si at nå er det 1440 stk. av samme antall besøkende som melder seg på og verdien av nyhetsbrevet øker til  kr 100 800,- og hver besøkende er verdt kr 1,4.

SÅ øker vi antall besøkende. Vi anbefaler vi at du tar i bruk fordelen med at du nå kan betale flere ganger så mye for hver besøkende.

Dette betyr:

  • Du kan betale mer for hvert klikk i Adwords og dermed få 5-10 ganger så mange besøkende.
  • Annonsere på steder som tidligere har vært for dyrt.

Tidobler man antall besøkende så burde man i realiteten tidoble påmeldingene på nyhetsbrevet.

Slik at med den samme konverteringsraten så får man hele 14 400 påmeldte (!!) og en verdi på nyhetsbrevet på hele 1 008 000,-

Og dette gjelder KUN for nyhetsbrevet. Begynner man med kontaktskjema, nedlasting av PDF filer, påmelding og andre mål ser man fort at den totale verdien kan bli utrolig høy om man virkelig satser!

Dette er et godt eksempel på grunnprinsippene:

Markedsføring + Overtalelse = Resultater og et suksessfullt nettsted

Derfor er det ekstremt viktig med et kvalitetsnettsted slik at man har en høy konverteringsrate allerede fra lansering og får gode resultater!

Dette er selvfølgelig teoretiske eksempler, og i en ekte verden er det mye man ikke kan garantere og mange variabler, men dette gir deg i et klart og tydelig bilde på hvordan du ser hvor mye ditt nettsted kan bli verdt, om det gjøres riktig! Vi kan dessverre ikke garantere deg at du vil få slike resultater fra ditt nettsted, til det er det alt for mange usikre elementer. Og når alt kommer til alt, er det din bedrift som må utnytte mulighetene nettet gir. Det vi kan garantere deg, er at vi gjør alt vi sier vi skal gjøre for at ditt nettsted skal være best mulig, og legger alle forholdene til rette, slik at du kan utnytte ditt nettsted mest mulig og få utrolig resultater.